Maandelijks zoeken honderden mensen op Google naar de vraag “Wat is online marketing?”. De laatste jaren is de inzet van online marketing steeds populairder geworden voor bedrijven om hun doelgroepen te bereiken. Door het internet te gebruiken om met potentiële en bestaande klanten in contact te komen, kunnen bedrijven hun merk overbrengen en producten of diensten doeltreffender positioneren en verkopen.
Online marketing omvat veel verschillende onderdelen, zoals:
- zoekmachine-optimalisatie (SEO);
- pay-per-click reclame (PPC);
- socialemediamarketing;
- contentmarketing;
- e-mailmarketing.
We leggen je graag uit wat online marketing is, wat het doet en waarom je er als ondernemer veel tijd aan zou moeten besteden.
Waarom online marketing?
Marketing helpt om bekendheid te geven aan een bedrijf en haar producten of diensten. Zo bouw je een klantenkring op en genereer je omzet. Daarnaast helpt marketing om een merk op te bouwen en de identiteit van een bedrijf vast te stellen. Dit kan weer helpen om de producten of diensten van een bedrijf te onderscheiden van die van de concurrentie.
Waar traditionele marketingstrategieën vaak op basis van één contactmoment zijn gebouwd, is dit bij online marketing anders. Online marketing wordt gebouwd op meerdere onlinemarketingactiviteiten. Een krachtige onlinemarketingstrategie is geen eenmalige actie; het is een proces dat iedere dag of week plaatsvindt. Het is net als met reclame op tv. De kracht van reclame zit in de herhaling, de doelgroep moet je naam of merk vaker langs zien komen.
Wat is offline marketing en wat is het verschil?
Offline marketing is een vorm van marketing die offline, in de fysieke wereld, plaatsvindt. Dit kan traditionele marketingtechnieken omvatten zoals gedrukte advertenties, direct mail, en tv- of radioreclames. Het kan ook modernere technieken omvatten, zoals zogeheten straatmarketing, strategische productplaatsing, en merkambassadeurs.
Het nadeel van deze (offline) traditionele marketing is dat het niet of nauwelijks meetbaar is. En als je een ding wilt als ondernemer, is dat wel meten wat goed of slecht presteert. Wat goed presteert schaal je op. Wat slechts of minder presteert, schaal je af.
Er zijn veel voordelen aan online marketing. Het meest voor de hand liggend is misschien wel het enorme bereik dat het internet biedt. Met online marketing kunnen bedrijven snel en gemakkelijk een wereldwijd publiek bereiken. Bovendien is online marketing relatief kosteneffectief, vooral in vergelijking met traditionele marketingmethoden zoals gedrukte media of televisiereclame.
Voordeel van online marketing
Een ander belangrijk voordeel van online marketing is de mogelijkheid om resultaten bij te houden en zoals hierboven al uitgelegd, de effectiviteit meten. Met online marketing kunnen bedrijven zien hoeveel mensen hun website bezoeken, hoe lang ze blijven, en welke pagina’s ze bekijken. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om de marketingstrategie bij te stellen en zo betere resultaten te bereiken. Zit een bezoeker langer op de pagina van een enkel product, dan is daar mogelijk meer interesse voor.
Ook maakt het bijvoorbeeld inzichtelijk wat de bron van de bezoeker is. Komt hij van een bepaalde pagina? Of misschien zelfs een andere website? Dit kan iets zeggen over de intentie van deze bezoeker en bepaalt dus mede welke strategie nodig is om deze bezoeker aan je bedrijf te binden, of te overtuigen om te kopen.
Tenslotte biedt online marketing een manier om relaties met klanten en potentiële klanten op te bouwen. Via sociale media en andere online kanalen kunnen bedrijven klanten aan zich binden. Hoe meer tijd een potentiële klant met je merk doorbrengt, hoe groter de kans dat hij bij het vinden van een passend product of dienst, koopt bij jou. En niet bij de concurrent.
Wat is digitale marketing?
Digitale marketing is in feite een ander woord voor online marketing en fungeert als kapstok voor verschillende online- of digitale marketingmethoden.
Online marketing is steeds belangrijker geworden in de snelle, digitale wereld van vandaag. Met een overkill aan informatie en de vele keuzemogelijkheden binnen handbereik, is het van essentieel belang dat bedrijven weten hoe ze hun doelgroepen kunnen bereiken en weten te betrekken.
Digitale marketing is dus een brede term en een ander woord voor online marketing, die een breed scala van marketingactiviteiten omvat. In de kern is digitale marketing het gebruik van digitale technologieën om producten of diensten en merken onder de aandacht te brengen.
Website staat meestal centraal
Bij online marketing staat de website over het algemeen centraal. Vrijwel alle onlinemarketingactiviteiten zijn erop gericht om bezoekers naar de website te krijgen. Een professionele website die ingericht is om bezoekers om te zetten in klanten is dan ook essentieel voor het slagen van een onlinemarketingcampagne.
Blijvend in verandering
Een veel gehoorde en gelezen opmerking is “Google verandert steeds de regels”. Zonder daar in detail op in te gaan: ja, er verandert regelmatig wat, maar de basis blijft dat Google het beste resultaat voor zijn gebruikers wil. Ook op het vlak van online adverteren zijn er continu ontwikkelingen en de populariteit van socialemediaplatformen wisselt per jaar. Ook omdat er regelmatig nieuwe sociale media bij komen.
Online marketing is dus een complex en steeds veranderend terrein. Als ondernemer -maar ook als marketeer- moet je je kunnen aanpassen en de bereidheid hebben om nieuwe dingen te leren en mee te bewegen met mogelijkheden, maar zeker ook met de doelgroep.
Met de juiste hulpmiddelen en strategieën kan je een merk product of merk succesvol in de markt zetten. Zolang je maar begint met je doelgroep in het achterhoofd.